NTP-INNOV-22-0254

2023. június 07.

Zárófoglalkozás

A résztvevő tanulókkal átmentünk a szakkör foglalkozásain. Megbeszéltük, hogy minek milyen haszna volt, mit tudnak alkalmazni a jövőben, kinek mi tetszett legkevésbé és mi leginkább.

2023. május 16.

Kimozdulás – Tudományos játszóház

A Futura játszóterén nagyon sok olyan elemmel találkoztak a gyerekek, amikkel a szakkör folyamán is: elektromos kísérletek, a víz erejének alkalmazása, robotok irányítása, de a csillagászatból szerzett ismeretek is visszaköszöntek: az élményközpontban látványos kísérleti bemutatót, planetáriumi előadást is megnézhettek, sőt még Tesla transzformátor bemutatót is láttak.

Futura kirándulás

2023. május 10.

Fényképalbum

A SlideShow-val elkészültünk, de mivel az csak egy ízelítő volt a sok-sok készült fotóból, így hogy a maradék fényképmennyiség se menjen kárba, az iskolai GoogeFotók felhőtárhelyére feltöltöttük.

Fotódokumentáció

2023. május 10.

SlideShow

Egy múltkori alkalommal fotóalbumot készítettünk, most szintén nyersanyagként használtuk fel a fényképeket és a Windows videószerkesztő programjának segítségével a fotókból slideshowt hoztunk létre.
Természetesen a zenei aláfestés is fontos. Az ingyenes licenszű zeneszámokat a Creator Studio segítségével térképeztük fel.
A zenék és kisebb videók vágásához az 123aps volt segítségünkre.

Körülöttünk a vilég – 2 perces összefoglaló slideshow

2023. május 08.

A megismertek – Állatok

A túrák, kirándulások során fotózott, a megismert applikációk segítségével beazonosított növények, állatok fotóiból készítettünk bemutató albumot.

Körülöttünk a világ – Állatok

2023. május 08.

A megismertek – Növények és gombák

A túrák, kirándulások során fotózott, a megismert applikációk segítségével beazonosított növények és gombák fotóiból készítettünk bemutató albumot.

Körülöttünk a világ – Növények és gombák

2023. május 03.

Az én előadásom

A tanulók kitalálták, elosztották, hogy ki melyik témában szeretne bemutatót készíteni, előadást tartani, mit mutassunk be a projektzárón.
Megbeszéltük a bemutató tartalmát, ellenőríztük, hogy minden megvan-e hozzá. Az egyik tanuló ppt-vel kísért kiselőadást tartott a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatban.

2023. április 26.

Új utak

Ötletbörzét tartottunk, gondolattérképet rajzoltunk, hogy hogyan lehet takarékoskodni mindennapjainkban, mire tudunk figyelni, mit tehetünk környezetünk védelméért.

2023. április 24.

Képszerkesztés

Több képszerkesztő alkalmazással különböző szűrőket alkalmaztunk: Változtattuk a fényerőt, élességet, kontúrt, de cseréltünk égboltot, színerősséget is.
Majd a PowerPoint fotóalbum funkcióját használva mindenki létrehozta a szakköri emlékkönyvét.

2023. április 20.

TTT – TermészetTudományos Tudásbajnokság

A verseny célja, hogy a természettudományos tantárgyakból elsajátított elméleti tudást képesek legyenek a gyerekek a gyakorlatba is átültetni.

A HírCentrum TV összefoglalója

2023. április 19.

Az energia nyomában 2.

Folytattuk az energiaforrások elemzését, ezúttal a megújuló energiaforrásokról volt szó. Megbeszéltük azok előnyeit, és esetleges hátrányait.
A megújuló energiaforrások működéséről beszélgettünk, miközben szélmeghajtású és napelemes kis járműveket építettünk.

2023. április 18.

Benne vagyunk az újságban

A frissen megjelenő „Jóóó reggelt, Inota!” újságot átlapozva szakkörünkről is olvasható egy cikk:

Újságcikk

2023. április 17.

Izzók és az energiafogyasztás

Különböző teljesítményű izzókat kapcsoltunk áramkörbe, és azt vizsgáltuk, hogy az egyes típusok egy óra folyamatos használat után milyen hőmérsékletre hevülnek fel.
A kapott eredményeket kiértékeltük, rávilágítva a hőmérséklet és az áramfogyasztás kapcsolatára.

2023. április 17.

Fényerősség és hőmérséklet

Egy héten keresztül adott órákban megmértük MicroBit segítségével a hőmérslékletet és ugyanazon a helyen a fényerősséget is.
Az így nyert adatokat táblázatba foglaltuk Excelbe, majd diagrammos ábrázolásokat készítettünk.

2023. április 05.

Az energia nyomában

Átbeszéltük, hogy mihez kell energia, milyen energiaforrások vannak, hogyan lehet csoportosítani azokat. Megnéztük, hogy azok használata milyen hatással van a környezetre, mi a nem megújuló energiaforrások előnye, hátránya.

2023. április 05.

Természet- és környezetvédelem

Megbeszéltük, hogy mit jelent a felelős magatartás, a fenntartható fejlődés, hogy miért fontos vigyáznunk a környezetünkre, mi mit tehetünk annak megóvásáért.

2023. április 03.

A környezet megismerése Micro:bittel

Kipróbáltuk az alapszenzorokat és a kiegészítő csomag lehetőségeit is.
Először a mágneses szenzort teszteltük, iránytű alkalmazást kódoltunk.
A hőmérő szenzort is kipróbáltuk: a mért adatot kiküldtük a kijelzőre.
Ugyanezt tettük a fényerősségmérő szenzorral is, helyszín és fényviszonyok váltakozásával ellenőrízve a kapott eredményeket.
A meterológiai állomás által begyűjtött csapadékvizet, a környeken tett túrákról szerzett vízmintékat, valmait az otthonról érkezett csapvízet vetettük alá a MicroBit KS víztistaságérzékelős vizsgálatnak.

2023. március 29.

Hulladék – nem szemét!

A szelektív hulladékgyűjtés lehetőségéről, fontosságáról beszéltünk, hogy mi a különbség az újrahasználat és újrahasznosítás között, és hogy miért van ennek nagy környezetvédelmi szerepe.
Megbeszéltük a szelektív hulladékgyűjtés szabályait, hogy mit hogyan lehet újrahasznosítani, és hogy a tanulók mire figyeljenek, mit tudnak tenni ezzel kapcsolatban a környezet védelmében.

2023. március 27.

Dobókocka Micro:bittel

Dobókocka programot terveztünk. Gombnyomásra, majd rázásra került ki a kijelzőre a dobott érték kockaképe.

2023. március 27.

Zenéljünk a Micro:bittel

Leprogramoztuk a Boci, boci tarka című kis dallamot, amit csak gombnyomásra futtatott MicroBit eszközünk.

2023. március 22.

Mezőtől az asztalig

Megbeszéltük, hogy mi a különbség a táplálék és a tápanyag között, miből állnak az élelmiszerek, hogyan állítják elő azokat.
Sorra vettük, mi minden kell ahhoz, hogy egy adott étel az asztalra kerüljön, ki milyen egyszerű ételt tud már önállóan elkészíteni, illetve szemléltetésként hozott gyümölcsből lekvárt is készítettünk.

2023. március 20.

Ismerkedés a Micro:bittel

Előző órán már megnéztük, hogy hogyan kell a csatlakozókábelt használni, amit most a gyakorlatban is kipróbáltunk. Végigmentünk az alap demoprogramon.
Ezt követően megírtuk első Micro:Bites programjainkat. Különböző üzeneteket írattunk ki a kijelzőre, hangot varázsoltunk az eszközből is, illetve azt kiküldtük hangfalra krokodilcsipeszes vezeték segítségével.

2023. március 16.

Fűben-fában orvosság

Hazai gyógynövényekkel, illetve fűszernövényekkel ismerkedtünk, megbeszéltük azok felhasználását, hatását.
Megnéztük, hogy mely fűszer-, illetve gyógynövényeket érdemes elültetni, termeszteni, melyeket később fel is tudunk használni.

2023. március 13.

Robotika

Unboxingos foglalkozást tartottunk: kicsomagoltuk a Mocro:Bit eszközöket. Megnéztük a csomag tartalmát, a használati utasításokat. Végig mentünk az ábrákon, megnéztük a csatlakozási lehetőségeket, kineteket.

2023. március 08.

Az éltető víz

Megbeszéltük, hogy miért fontos a víz, mi a jelentősége a mindennapi életünkben, egyszerű módszerekkel megvizsgáltuk a csapvizet, illetve vízüveg segítségével kristályosítottunk.

2023. március 06.

Élelmiszerek, mint áramforrások

Az elektrolízis gyakorlati bemutatása, észlelése, alkalmazása történt különböző gyümölcsök és zödségek segítségével.
LED izzókat villogtattunk meg narancs, citrom, alma és krumpli segítségével.
Nem csak a termések kerültek tesztelésre, hanem a különböző anyagú elektródák csereberélését is kipróbáltuk.

2023. március 06.

A víz, mint energiaforrás

Első körben megvizsgáltuk egy egyszerű áramkör megépítésével, hogy a víz tényleg képes-e vezetni az elektromos áramot. Méréseket végeztünk deszillált vízzel, csapvízzel, és sózott vízzel is.
Vízturbinás modell segítségével hoztunk létre elektromos áramot. Méréseket végeztünk a keletkező elektromos áram erősségét tekintve, majd áramkörbe építve áramforrásként használtuk fel a turbinát.
Elektromos áram segítségével vízbontást hajtottunk végre. A keletkező gázok alaptulajdonságait vizsgáltuk meg kísérleti úton: gyújtás, égés.

2023. március 01.

Évszakváltó

Megbeszéltük, hogy hogyan változnak az évszakok, melyikre mi jellemző, mi a különbség. Rajzon is megjelenítettük az évszakok változását.
Átbeszéltük, hogy milyen változásokat tapasztalhatunk az utóbbi években az időjárással, és az évszakokkal kapcsolatban.

2023. február 27.

Elektromossági ismereteink gyakorlati hasznosítása

Lemértük az elkészült homokasztalunkat. A mért eredmények alapján számolásokat végeztünk, „tervrajzot” készítettünk, hogy milyen magasságba kell az asztal falán elhelyeznünk a világítótesteket.
A tervek alapján felhelyeztük, összekapcsoltuk, bekötöttük a terepasztal világítását.

2023. február 22.

Az ég madarai

A körülöttünk élő állandó és költöző madarakról beszélgettünk, meglestük, mely madarak látogatják az iskolai madáretetőt, és megnéztük őket a tanult mobil applikáció segítségével is.
Madárodút készítettünk, melyet később kihelyeztünk, ellenőríztük és megtöltöttük a kihelyezett madáretetőket.

2023. február 20.

Áramkörök, kapcsolási rajzok

Megismerkedtünk az áramköri jelölésekkel, ábrázolásokkal. Megbeszéltük, hogy milyen kapcsolások vannak, megismerkedtünk ezek előnyeivel, hátrányaival.
Kapcsolási rajz alapján, az elektromos eszközöket használva különböző áramköröket építettünk. Kipróbáltuk fogyasztóként izzókat, csengőt, DC motoros eszközöket, valmaint rádióegységet is.

2023. február 13.

Elektromos mennyiségek

Átbeszéltük az elektromos mennyiségeket. Megnéztük, hogy a megvásárolható elemeken, telepeken melyik felirat mit jelent, mire kell figyelni a beszerzésüknél, használatuknál.

2023. február 13.

Elektromosság – Ismerkedés az eszközökkel

Kibontottuk az elektronikai eszközcsomagunkat. Megnéztük, hogy milyen különböző dolgok vannak benne. Megbeszéltük, hogy miek mi a neve, feladata, mire való, mire kell figyelni a használatánál.

2023. február 08.

Darázsgarázs és Bogárhotel

Darázsgarázst és bogárhotelt építettünk, amit ki is helyeztünk, miközben átbeszéltük, hogy milyen hasznos rovarok élnek körülöttünk.

2023. február 06.

Diagrammok készítése

Az OMSZ és az EuMet hőmérsékleti, csapadékmennyiségi, szélerősségi diagrammjait vettük górcső alá. Értelmeztük az adatokat, megkerestük a legeket, átlagoltunk.
Az általunk mért adatokat felvittük Excelbe, és azok alapján mi hoztuk létre saját időjárásgrafikonjainkat.

2023. február 01.

Az erdő lakói

Megbeszéltük, hogy sétánk alkalmával milyen élőlényeket, életközösségeket figyeltünk meg, mi jellemző annak tagjaira, milyen kapcsolat van közöttük (versengés, együttélés, táplálkozási…).

2023. február 01.

Túra

Az eddig átbeszélteket megnéztük kint a természetben, például hogy hogyan mozognak a felhők, milyen körülöttünk a táj, illetve gyakoroltuk a térkép és az iránytű használatát is.

2023. január 30.

Állathatározó alkalmazások

A növények után ezalkalommal az állatoké volt a főszerep. Megismerkedtünk a Madárhatározó applikációval, amivel kép és hang alapján is ismertünk fel madarat.
Használtuk „A Föld élőlényei” állatkatalógust. Megnéztük az egyes állatok Faj, Osztály és Törzs besorolásait, jellemzőiket.

2023. január 30.

Növényhatározó alkalmazások

Megismerkedtünk a Google képkeresési funkciójával: pendrive-on kapott kertivirágok fotóihoz kellett keresni latin neveket.
Kipróbáltuk a Google kamerás képkeresőjét is. GoogleLens segítségével régi irodalmi és fizikai arcképcsarnok képeit felhasználva kerestünk neveket.
Aztán már a direkt növényhatározóké volt a főszerep. Telepítettük a PlantNet és a PictureThis aplikációkat. Mivel kint még sok növényi hajtás, levél nincs, így végigjártuk az iskola termeit, hogy beazonosítsuk a cserepes növényeket.
Hogy ne csak külföli telefonos programokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba, ezért megismertük a FaBook-ot. Az Országos Erdészeti Egyesület applikációja a magyarországon honos összes fafajta gyűjteménye.
Végezetül ötletgyűjteményt hoztunk létre, hogy egy későbbi túra során mire használhatnánk majd a megismert appokat.

2023. január 25.

A természet erői: hegységek születése

Átbeszéltük a felszínformákat, a hegységek típusait, azok kialakulását. Megbeszéltük, hogy mi a különbség a gyűrődés és a vetődés között.
Készítettünk egy terepasztalt, melyben kinetikus homok segítségével hegyeket, dombokat, völgyeket formáztunk.

2023. január 25.

Tájékozódás a tágabb térben, időben

Megbeszéltük a fő- és mellékvilágtájakat, az iránytű használatát, hogy hogyan tájoljuk a térképet, és hogy mire figyeljünk, illetve mi segít a terepen.

2023. január 23.

Online térképek készítése

Megismerkedtünk a GoogleMaps azon funkciójával, amikor saját térképet hozhatunk létre adott helyszínek jelölésével.
Mindenki szabadon választott téma alapján készített gyűjteményt, így volt aki eddigi nyaralási helyszíneit rögzítette saját térképen, volt aki a várpalotai játszótereket rögzítette, de született gyűjtemény kilátókról, tanösvényekről is.

2023. január 23.

Online térképek használata

Behatóbban megismertük a GoogleMaps használatát:
– Megnéztük a különböző layereket
– Kipróbáltuk az utcakép nézetet
– Megnéztünk adott helyszínekről készített fotógyűjteményeket
– Koordináták alapján utaztunk
– Általunk ismert helyek koordinátáit kértük le.

2023. január 18.

Élőhelyünk a Föld

Megnéztük, hogy mi jellemző Földünk mozgására, és hogy az hogyan függ össze az időméréssel.
Megbeszéltük, hogy Földünkre és közvetlen környezetünkre milyen időjárás jellemző, milyen jelenségek zajlanak a légkörben, hogy alakul ki a szivárvány, hogy jön létre a villám…
Kis meteorológiai állomás segítségével megmértük például a hőmérsékletet és a szélerősséget.

2023. január 16.

Mobilalkalmazások amatőrcsillagászoknak

A rengeteg csillagászati témájú aplikáció közül 5 db került kiválasztásra, kezelhetőség, érthetőség, és lehetőleg szerteágazó ismeretanyag gyűjtése alapján:
1. Google Sky Map – Ez az alkalmazás ha az éjszakai égboltra irányítjuk a telefonunk kameráját, a kapott kép alapján észleli a csillagokat és más égitesteket.
2. Star Walk 2. alkalmazásban rendkívül hasznos a csillagászati ​​naptár, amely tájékoztat a fontos csillagászati ​​eseményekről.
3. COSMIC HOURS – Time and space: Egy rendkívül aplikáció, melyben időutazást hajthatunk végre, hog szemrevételezhessük a változást a múlt vagy a jövő egén.
4. Moon phases – 3D szimulációval rendelkező holdnaptárat készít.
5. Mobile Observatory Free: Astronomy – Információt ad nekünk a lakóhelyünkön észlelhető következő látható holdfogyatkozásról.

2023. január 16.

Mobilban a világ

Ha valaki új aplikációka szeretne beszerezni a telefonjára, akkor az operációs rendszere által témogatott webáruházat keresi fel elsőnek (iStore, GoolePlay).
Mi ezen a foglalkozáson a GooglePlay áruházon kívül más applikációforrásokat ismertünk meg. Név szerint: apkmirror.com, APKCombo, Aptoide, APKPure.
Feltérképeztük a felületeket, rákerestünk az ismeretterjesztő, természettudományokkal foglalkozó applikációkra.

2023. január 11.

Helyünk a világegyetemben

Megbeszéltük a Naprendszerünk elhelyezkedését a világegyetemben, felépítését, papírmasé technikával elkészítettük a bolygókat, majd száradás után lefestettük azokat.

2023. január 11.

Ismerkedés

Az első alkalommal ismerkedtünk, megbeszéltük mi várható a következő foglalkozásokon. Majd mindenki szabadjára engedte a fantáziáját, és lerajzolta, hogy mi jut eszébe arról a kifejezésről, hogy „Körülöttünk a világ”.

2022. szeptember – december

Háttérmunkálatok

Megkezdődtek a pályázat adminisztratív feladatai, valamint a projekthez szükséges oktatóeszközök beszerzései.

2022. május 04.

Nyertes pályázat

A „Körülöttünk a világ” című pályázatunk pozitív elbírálásban részesült. Iskolánk 2 187 000 Ft elnyert támogatással megvalósíthatja a projektet.

2022. március 21.

Pályázat beadása

Iskolánk az „Innovatív tanulási környezet kialakítása és komplex tehetségsegítő programok” pályázat „Természettudományos; élmény-, felfedezés- vagy alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó program megvalósítása” kategóriában „Körülöttünk a világ” címmel benyújtotta pályázatát.

2022. február 18.

Pályázat kiírása

A Miniszterelnökség megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nyílt pályázatot hirdet az innovatív tanulási környezet kialakítása és komplex tehetségsegítő programok megvalósítására.